De codemonkeys van Moto-Active zijn druk bezig met een nieuwe versie!

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief 10

Deze eerste nieuwsbrief in 2017 is een uitnodiging voor iedereen om er weer een mooi motorjaar
van te maken. Bezoek ons op 28 en 29 januari bij de motormarkt van Motoport Hippolytushoef.

De officiële opening van het motorseizoen was voorheen altijd voorbehouden aan de Motorbeurs te Utrecht, maar deze is al lang niet meer de eerste van het jaar. Vanzelfsprekend is Moto Active er weer bij van 23 tot en met 26 februari op de grootste motorbeurs te Utrecht stand hal 9 D070.

Daar hebben wij twee primeurs:

  1. Wij hebben mooie en erg leerzame routes uitgezet in de Spaanse Pyreneeën;
  2. Voor wat betreft de tweede primeur lichten wij enkel een tipje van de sluier op. Wij gaan een bijzondere combi maken van motorrijden en de wereld van leidinggeven. Meer daarover is te zien en te horen op de motorbeurs stand hal 9 D070.

In motorpraat gaan wij in op de keuze die er is op het gebied van motortrainingen. Die keuze maakt iedereen zelf. Het is daarbij goed te weten welke achtergrond je trainer heeft. Om die reden lees je hier een verslag van de hoogste politietraining op opvallende motoren die ik recent heb gedaan. Ja, zelfs met 20 jaar instructie ervaring moet er ook bij ons nog wel eens wat bijgeleerd worden.

Kijk op www.moto-active.nl voor ons nieuwe programma en schrijf je zo spoedig mogelijk in!

Peter Dijkstra/Team Moto Active

Nieuwsbrief 9

We hopen dat iedereen het afgelopen seizoen volop heeft kunnen genieten van onze geliefde motorfiets. Voor velen staat de motor nu op stal, al dan niet op een verwarmd plekje. Vergeet daarbij niet je tweewieler een goede poetsbeurt te geven, de accu op een verwarmde plaats onder spanning te zetten en vooral een brandstoftoevoeging in de tank te doen tegen het vergummen van de benzine. Dit voorkomt veel problemen bij de eerstvolgende opstart.
Moto Active staat aan het begin van het motorseizoen 2017. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang en wij hebben veel nieuws te melden. Klik hier voor een volledig overzicht van onze trainingsdata in 2017.

 

Terugblik 2016
Terugkijkend op 2016 hebben wij weer vele mensen laten genieten van de juiste technieken van het motorrijden. Technisch goed rijden verhoogt het plezier in het motorrijden. Hiervoor hebben wij ook zelf weer wat trainingen gevolgd omdat het motorrijden altijd in ontwikkeling is en ook wij daarin meegaan. Dit maakt dat ook onze trainingen zich voortdurend vernieuwen.

Onze kennis en ervaring zijn ook ingeroepen door Ducatidrive.com (een samenwerkingsverband van meerdere Ducatidealers). Wij laten de klanten proeven aan verschillende rijtechnieken en bieden hen de mogelijkheid om op verschillende circuits te rijden.

 

Vooruitblik 2017

Het Teutoburgerwald
Deze training was zeer succesvol in 2016 en staat ook in 2017 weer op het programma. Deze training is voor de minder ervaren motorrijder een uitgesproken mogelijkheid om kennis te maken met het bergrijden. Deze training is twee dagen

De Eifel
Met een nieuw hotel hebben we ook weer nieuwe routes in de Midden Eifel en het Moezelgebied. De zwembroek mag mee, want het  rookvrije hotel is van vele luxe gemakken voorzien, waaronder een zwembad.  Deze training is er in drie en in vier dagen.

Spaanse Pyreneeën
Deze training wordt gegeven in september 2017 en kan gezien de weersomstandigheden daar gerust gezien worden als een verlenging van je motorseizoen. Ons hotel ligt in een prachtig dal waar de regen maar moeilijk vat op kan krijgen. De omgeving is echt fantastisch en bovendien is het een genot om daar te kunnen motorrijden. Deze training telt zeven overnachtingen

Er zijn bij ons kortingen te krijgen wanneer er vroegtijdig een training geboekt wordt. Voorkom teleurstellingen en boek tijdig!

IMG_0993.JPGIMG_0875.JPG

IMG_0858.JPG

Evenementen 2017

Op 28 en 29 januari 2017 staan wij bij Motorport Hippolytushoef. Je bent daar van harte welkom en kunt kennismaken met ons nieuwe programma. We hebben zelfs een speciaal arrangement voor de klanten van Motorport. Hierover volgt later meer informatie.

IMG_0635.JPGIMG_0640.JPG

De motorbeurs Utrecht vindt plaats van 23 t/m 26 februari 2017. Natuurlijk zijn wij er weer bij.

Motorbeurs_2016.jpg

 

Tenslotte hebben wij voor ondernemers nog wat in petto. Wij werken aan een nieuw concept en ook hierover volgt meer informatie in een volgende nieuwsbrief.

Bekijk onze website voor verdere informatie!

 

Met vriendelijke motorgroet

 

Peter Dijkstra

Nieuwsbrief 8

Het seizoen 2015 is voor ons nagenoeg voorbij. Wij hopen op nog vele mooie dagen zodat het geleerde nog even in de praktijk kan worden beoefend.

In Motorpraat ga ik het hebben over risicoperceptie.

Laatste trainingsmogelijkheid van 2015

Voor dit jaar kunnen we je nog bedienen met een combi-training: een halve dag op het circuit van Lelystad en een halve dag oefenrit op de openbare weg. Op het circuit worden de bochtlijnen behandeld en na de bij de training inbegrepen lunch wordt het aangeleerde op de openbare weg nog eens uitgevoerd.

Deze training vindt plaats op vrijdag 9 oktober 2015 en loopt via ons in samenwerkingsverband met Driversbest. Inschrijven kan via dhet inschrijvingsformulier op onze website.

De kosten voor de training inclusief lunch zijn € 162,50.

Verslag Eifeltraining 5 tot en met 7 september 2015

De training verliep weer gezellig en sfeervol. De neuzen van de deelnemers stonden allemaal in de richting van de motoren. Verschillende sportmotoren en allroads waren weer van de partij, maar ook een driewielige Peugeot motorscooter was erbij. Dit voertuig is eigenlijk volgens de wet een auto en je hoeft er dan ook geen motorrijbewijs voor te hebben, de motorscooter rijdt echter wel nagenoeg gelijk aan een tweewielige scooter. Voor deze deelneemster is het echter nu tijd voor het behalen van een motorrijbewijs. Dat maakt het voor ons extra uitdagend, want in onze voortgezette trainingen gaan wij normaler wijze een stap verder dan wat wordt aangeleerd bij het CBR.

In deze training moest de instructeur dan ook speciaal voor deze deelneemster rekening houden met het ontbreken van het motorrijbewijs; dat wil dan zeggen dat de bochtlijnen niet zo extreem werden bereden als hoe wij onze deelnemers trainen. Je moet dan gewoon even bij de basis blijven.

Verder hebben wij ook een speciale training gegeven aan een deelneemster met angst voor haarspeldbochten. Door het coachen middels een communicatieset betekende dit uiteindelijk een behoorlijke overwinning van haar bochtenangst.

Wil je ook van je angst afgeholpen worden voor het rijden van hellingshoeken, haarspeldbochten, remmen of andere zaken die je tegenkomt bij het motorrijden, houdt dan onze agenda in de gaten voor 2016. Wij hebben diverse routes in diverse landen, waarbij we je in een vakantieachtige omstandigheid in meerdere achtereenvolgende dagen trainen met zowel praktijk als theoriemomenten. Met meer dan 20 jaar ervaring weten wij wat er op motorgebied speelt tussen de oren!

Nieuwsbrief 7

Motorpraat gaat over met vakantie op de motor. Hoe bereid je de motor voor en wat doe je zelf. Rode ogen is een verhaal met een traan. Een stukje emotie waar wij ook vaak mee van doen hebben. Onze fotograaf heeft tijdens de TT van Assen, zulke mooie plaatjes geschoten die wij jullie niet willen onthouden. Gewoon omdat we toch eigenlijk allemaal motorliefhebber in hart en nieren zijn. Voor onze laatste training in september 2015 hebben wij nog enkele plaatsen vrij. Mocht je nog willen genieten van een prachtige motorvakantie met instructie, in een technisch moeilijke omgeving met vele bochten, schitterend najaarsweer? Grijp dan je kans en neem contact met ons op of vul gelijk ons aanmeldingsformulier in. Met vriendelijke motorgroet, Team Moto Active.

Rode ogen

Tijdens de pitstopdag bij Ten Kate was het wederom gezellig druk. Veel motorliefhebbers die kwamen voor de diverse motorshows, zoals het rijden in een metalen bol, of de stuntrijders die hun banden lieten knappen; en natuurlijk ook voor het racingteam Pata Honda .

In de motorzaak zelf zochten vele motorrijders naar een nieuwe outfit, of juist bij één van de vele standhouders.

Ook wij stonden er met onze stand, geflankeerd door twee van onze motoren die wij gebruiken tijdens de trainingen. Het voordeel van dit soort open dagen ten opzichte van bijvoorbeeld de motorbeurs Utrecht, is dat je veel kwalitatief hoogstaande gesprekken hebt. Dat wil dan met name zeggen dat de mensen echt geïnteresseerd zijn in jouw product. Dat kan je motortraining zijn of de Leattbrace, die wij altijd showen. Vaak kom je van het één makkelijk bij het ander en wij genieten dan echt van deze gesprekken.

Eén van de gesprekken was met een vijftiger. Niet gekleed in een motorpak. De man was enigszins terughoudend, zeg maar gereserveerd. Ik sprak hem aan toen hij naar de Leattbrace keek. Het gesprek dat volgde ging over veiligheid en zo was een link naar onze trainingen ook gauw gelegd. Hij gaf aan dat hij goed vond dat dit soort trainingen er voor de motorrijder waren. Hij werd steeds enthousiaster. Ik merkte dat de terughoudendheid er nog steeds was. Het was mij ook niet duidelijk of hij nu wel of niet motor reed, dan wel of dat actief of juist niet actief was. Ik vroeg hem of hij een folder wilde meenemen. Natuurlijk, graag, was zijn antwoord. Ik pakte de algemene folder van de Eifeltraining en ook de folder van onze motorvakantie met motortraining in een luxe hotel. Dan kon de partner, indien die niet alle dagen mee wilde ook een mooie dag hebben in de wellness van het hotel.

Het werd even stil. Ik zag dat de man rode ogen kreeg. Met een trillende stem zei hij mij dat zijn vrouw drie weken terug was overleden. Hij hield zich groot, maar ik zag zijn tranen. Ik gaf hem de ruimte. Het was mij duidelijk dat hij probeerde het leven weer op te pakken. Het motorrijden zorgt ervoor dat je je gedachten even kan verzetten. Niet dat je het leed moet vergeten, maar af en toe even met iets anders bezig zijn dat alle aandacht vraagt; zoals het motorrijden. Mijn gedachten gingen onmiddellijk naar de overleden mensen waar wijzelf mee te maken hebben gehad. Het motorrijden is één, maar het begrip, medeleven dat je voelt van je collega motorrijders is het andere.

Met een schouderklop groette ik deze man. Het leven gaat door. Fijn je begrip te kunnen tonen.

Peter Dijkstra.

TT Assen 2015

Sinds een aantal jaren niet naar de TT te zijn geweest, hadden we besloten om voor dit jaar kaarten te bestellen. Tot onze grote verrassing kregen we kaarten toegewezen voor de Geert Timmer tribune op rij 2. Dat begon al goed ! Toen het bijna zover was, zijn we eerst op de vrijdag naar de kwalificatie gegaan. Tja, wat is dan een mooiere invulling van de dag als het gaan naar de TT baan. Op naar de Rossi tribune en volop genieten. Uiteindelijk pakte Rossi de pole, dus dat was een goed begin van de dag die hierop ging volgen. Op de zaterdag lekker vroeg naar de baan en alle wedstrijden gekeken. Maar wat was de Moto GP spannend, tot aan de laatste bocht. Een battle in de GT voor de overwinning en wat denk je…. Rossi wint en de tribune explodeerde !!! Een geweldige dag gehad en volgend jaar weer.

Michel Vedder

Nieuwsbrief update

Verslag openingsrit

De Moto Active openingsrit 2015 op 21 maart viel in het water, ondanks dat er goed weer besteld was. Onze excuses dan ook aan enkele deelnemers die geheel in het leer verschenen. De eerste koffiestop was dan ook een gezellig dampende boel en restaurant Bijsterbosch aan de Bandijk verzorgde de koffie en gebak. Voor velen was het ook de eerste rit van dit jaar en direct eentje om het koppie er goed bij te houden. De boeren waren namelijk druk aan het werk geweest en gingen er maar vanuit dat de regen de modder van de wegen zou spoelen. Dat niet iedereen kwam opdagen viel dan ook wel te voorspellen. Maar ondanks het natte weer was er geen wanklank te horen en had iedereen schik.

Ook is de winnaar van een 3-daagse motortraining onder de nieuwsbrieflezers bekend gemaakt: Dit is Trudy de Boer. Inmiddels is er contact geweest en een datum geprikt. In het gesprek is naar voren gekomen dat deze training voor haar als een geschenk uit de hemel bleek te vallen; ze heeft eind van de zomer een route door de Dolomieten gepland waarvoor ze best nerveus is. Dus deze training vooraf komt dan mooi uit!

Een klein incidentje liet weer zien waar wij als motorrijders voor staan. Vele handen maakten daarbij weer licht werk en zorgden voor de sociale ondersteuning. Hartstikke tof! De route was prachtig en we hopen dan ook deze dit jaar nog eens over te doen, maar dan met mooi weer.

Motormarkt Apeldoorn 18 april 2015

Op 18 april 2015 is er een grote motormarkt bij Premiummotors te Apeldoorn. Op deze markt tonen verschillende bedrijven hun kennis en kunde. Je kunt op verschillende motoren proefrijden, je vering af laten stellen (echt aan te raden aan het begin van het motorseizoen) en je op allerlei manieren laten informeren op het gebied van motorrijden. Vanzelfsprekend staat Moto Active er ook. De motorclub De Koppeling bestaat dan 20 jaar en zijn dan ook de organisator van het gebeuren. Komt in groten getale!!

Tijdig inschrijven voor trainingen Moto Active

Wil je ook weer meedoen met een motortraining van Moto Active in de Eifel of de Dolomieten? Gezelligheid, motorvakantie en vooral veel leren op het gebied van sturen, kijken, veiligheid en motorplezier, check dan onderstaande data en schrijf je tijdig in. Vol is vol (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor de training maar ook voor het hotel!)

Met vriendelijke motorgroet,

Team Moto Active.

www.moto-active.nl

Extra nieuwsbrief 15-03-2015

Nieuwe routes

Er zijn in de Eifeltraining nog meer bochten gestopt, waardoor het rijden nog uitdagender is geworden.

Het Hotel

Ons Eifel hotel is beter ingericht op motorrijders waarbij zelfs de mogelijkheid bestaat om kleine reparaties aan de motorfiets, indien nodig uit te voeren.

Prijzen

Door een vereenvoudiging in de kamerprijzen aan te brengen konden wij de prijzen omlaag brengen (de vanaf prijzen zijn daarbij gelijk gebleven) tenslotte betekent "prijswijzigingen voorbehouden" niet dat de prijzen alleen maar kunnen stijgen maar dat onze klanten ook profiteren van prijsverlagingen.

Tijdig boeken

De beschikbaarheid van de trainingen is wel kleiner geworden. Dit betekent dat wil je zeker zijn van een training die meer biedt dan CBR niveau, je tijdig moet boeken om een teleurstelling te voorkomen.

Dolomietentraining

Deze training mag je echt als je vakantie zien. Het programma biedt ruimte om uitgebreid te relaxen in ons vier sterrenhotel met zijn vele wellness mogelijkheden en uitstekende keuken. Maar even zo goed kan je de motorfiets een poetsbeurt geven of ga je één van de beschikbare routes ontdekken. Dit houdt in dat zelfs wanneer je partner niet volledig overtuigd is van al die tijd achterop zitten of zelf motorrijden, dit geen enkel probleem hoeft te zijn. Iedereen kan hier aan zijn of haar trekken komen. De routes zijn weer met zorg uitgekozen en ook hier hebben we weer gestreefd naar meer bochten per kilometer. Ideaal dus om dit als uitgangspunt te hebben voor een bergtraining. Maar ook hier geldt dat tijdig boeken je verzekert van een mooie vakantie/motortraining.

Openingsrit 21 maart 2015

Wil je nog mee met onze openingsrit over de mooiste wegen van Nederland? Je maakt dan kennis met diverse mensen van het team Moto Active. De start is bij Premium motors in Apeldoorn. De route is voor alle niveaus te doen. Ideaal om wellicht een eerste rit te maken, waarbij je weer omringd wordt door vele motor gelijkgestemden. De lengte van de route is ongeveer 180 km. Heb je geen navigatie? Er zijn altijd mensen waarbij je aan kunt haken. De kosten zijn 15 euro voor de lunch en de route. Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 20 maart 2015 18.00 uur via www.moto-active.nl

Mooi weer is ons toegezegd!!!!!!!!!!!!

Hierbij nog even onze trainingsdata:

-3 t/m 6 april 2015(Pasen) Eifel -2 t/m 4 mei 2015 Eifel -14 t/m 17 mei 2015 (Hemelvaart) Eifel -30 mei t/m 1 juni 2015 Eifel -12 t/m 19 juni Dolomieten -5 t/m 7 september 2015 Eifel.

Meer info op www.moto-active.nl

Bezoek ons op:

25 april 2015 Pitstopdag Ten Kate

2 mei 2015 Evenement de Motorrijder te Zeewolde

Met vriendelijke motorgroet

Team Moto Active

Nieuwsbrief 4

Motorbeurs Utrecht 2015

Van 26 februari 2015 tot en met 1 maart 2015 staat Moto Active weer op de motorbeurs te Utrecht. Wij staan in hal 9, standnummer D070.

Dit jaar staan wij vanzelfsprekend onze nieuwe trainingen aan te prijzen in de Duitse Eifel maar ook een totaal nieuw concept in de Dolomieten. Dit kan je zien als een verzorgde vakantie op basis van half pension in een uiterst luxe hotel voorzien van uitgebreide wellness mogelijkheden. Natuurlijk staat de motor centraal en wordt er ook training gegeven, maar ook voor niet motorrijdende partners is er nu een mogelijkheid om hierbij aanwezig te zijn en te genieten van het ware vakantiegevoel.

Zowel de routes als het hotel in de Eifel en de Dolomieten zijn nieuw uitgezocht voor onze cursisten. Op onze stand besteden we verder aandacht aan de Leattbrace,waarvan wij ook in 2015 weer dealerzijn. We delen onze stand met JJsuspension uit Mill. Deze veringspecialist, die onder andere heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van BMW's ESA systeem, zien wij als een goede aanvulling op ons trainingsconcept, waarbij ook het voertuig niet wordt vergeten.

Tijdens de beurs kan je je ook weer in laten schrijven voor onze nieuwsbrief. Wij verloten tijdens onze openingsrit op 21 maart 2015 een driedaagse motortraining in de Eifel onder alle nieuwsbrieflezers. Zorg dus dat je je inschrijft.

Schrijf je tijdens de beurs je in voor één van onze trainingen dan krijg je de prijs van je toegangskaartje voor de beurs vergoed.

Tot ziens op de motorbeurs!

Team Moto Active.

De bouw van een caféracer - deel 2

Het kenteken van de donormotor, de Yamaha YZF 750 R was opgestuurd naar de RDW en het strippen van de motor kon beginnen. Ik had informatie ingewonnen bij een Yamaha TRX/TDM specialist en van hem hoorde ik dat de voorvork van de YZF met wat kleine aanpassingen zo gebruikt kon worden voor de TRX. Dat gold ook voor de achterbrug en de wielen. Het voordeel? Het veersysteem van de YZF is meervoudig instelbaar, de voorvork is een upside-down voorvork, de remschijven zijn groter (320 mm in plaats van 300) en de remtangen zijn voorzien van 6 in plaats van 4 remzuigers. Ook kan een 160 mm brede achterband plaatsmaken voor een vettere 180 mm achterband. Op rijtechnisch gebied belooft dat dus wat. Verder zijn veel onderdelen van de YZF hetzelfde als die van de TRX en dat kan altijd makkelijk zijn. cafe racer.Na de demontage van de onderdelen, kon het restant van de YZF worden weggebracht (voor wie interesse heeft . . .). Ondertussen was een geschikte TRX gevonden en de koop gesloten. Ondanks de versleten banden kwam de beleving die ik destijds (zie deel 1) voelde, weer helemaal terug. Wat een geluid. Natuurlijk showde ik verschillende kennissen mijn nieuwe aanwinst met de mededeling dat de zaag erin ging. Dat vond iedereen toch wel heel zonde en dus ging ik zo snel mogelijk aan de slag.

In mijn inmiddels beschikbare garage haalde ik zo snel mogelijk alles eraf, anders kwam het er nooit meer van. Daar stond ie dan: een kaal frame met motorblok, ontdaan van al het polyester.

Bij de motorzaak mocht ik wat shoppen tussen de sloopmotoren en zo had ik al wat dummytanks. Maar ik had natuurlijk ook nog de onderdelen die ik al gescoord had op Marktplaats. De klassiek groene kuip, en het zitje werden gepast. Het beeld begon te leven.

De originele tank, die vele ombouwers hergebruiken, leek me wat al te makkelijk. Na wat zoektochten op internet over tankbouw cq tankverbouw, was ik eruit. De onderkant van de deels opgeloste groene Laverda brandstoftank heb ik eruit geslepen. Hierdoor kon ik de tank zo over de TRX-luchtbox zetten en werd de lijn alleen maar duidelijker.

Volgende stap was het bouwen van een tank die dan onder de dummy zou komen. Daarna volgde een stukje huisvlijt. Slijpen, kloppen en lassen van plaatwerk, nadat eerst een kartonnen mal van de tank was gemaakt. Wat onderdelen uit een oude tank geslepen zoals de vulopening en het aftappunt en die in mijn brouwsel verwerkt. Vervolgens het geheel laten coaten en voor alle zekerheid zelf ook de binnenzijde van de tank gecoat voor absolute dichtheid.In de volgende bouw van een café racer ga ik aan de achterzijde van de motor werken.

Wordt vervolgd . . . . .

Nieuwsbrief 3

Programma 2015

Ook in 2015 hebben wij weer een bijzonder goed georganiseerd programma met trainingen in het vulkanische Eifelgebied. Verblijven doen wij in een goed, motor-georiënteerd driesterrenhotel in het oosten van het Eifelgebergte. Het hotel heeft een sfeervolle bar en staat bekend om zijn uitstekende keuken. Onze nieuwe routes zullen u weer doen verbazen welk een motorwalhalla de Eifel is. Onze Eifeltrainingen zijn echt een aanrader om zonder lange verplaatsingen heel veel motorplezier te beleven.

Een mooi pas in Italie Dit jaar zal onze Dolomietentraining zeker in de smaak vallen.Wij vinden het belangrijk om in het centrum van de Dolomieten te starten. Deze training mag nog meer als een boeiende vakantie gezien worden, waarbij zowel het rijplezier als ook de ontspanning op een hoog niveau staat.De Stelvio Het viersterrenhotel heeft uitgebreide en zeer luxe wellness voorzieningen, een sfeervolle bar, een uitstekende keuken, overdekte parkeer- en wasgelegenheid voor de motoren, een mogelijkheid om een wijndegustatie te boeken en Rijden in Italievanzelfsprekend luxe kamers voorzien van alle comfort. De boeking omvat 6 overnachtingen met half pension en het is mogelijk om bij vroegtijdige boeking het verblijf uit te breiden. Tijdens de trainingen komen we over de mooiste passen die de Dolomieten te bieden hebben. Kortom, een niet te missen motorvakantie voor zowel de ervaren als de minder ervaren rijder. Rijden in Italie

Prijzen voor een driedaagse training incl. hotel, half pension en elke dag training vanaf 326,- euro p.p.

Prijzen voor een vierdaagse training incl. hotel, half pension en elke dag training vanaf 452,- euro p.p.

Andere weekenden op aanvraag voor groepen.

Prijs Dolomieten-motorvakantietraining volgt.

Boek tijdig om zeker te zijn van een plaats!

Veel leesplezier Team Moto Active.

De bouw van een caféracer, deel 1

Kijk momenteel in de motorbladen en je ziet dat bijna elk zichzelf respecterend motormagazine aandacht besteed aan caféracers, al of niet van de reguliere merken afkomstig.

Dat de grote merken deze types in hun modellenprogramma opnemen of al langere tijd hebben (Triumph/Moto Guzzi) is niet vreemd.

Wat is een caféracer?

Caferacer Eigenlijk is het een standaard motorfiets, meestal voorzien van een nog ouderwetse rechte tank/zitlijn. Van deze motor wordt dan alles wat overbodig is afgehaald, in de geest van hoe men bij een racemotor streeft naar een zo laag mogelijk gewicht. Oorspronkelijk werden deze motoren dan voorzien van een top of tophalf kuipje, dus in ieder geval geen volledige racekuip. Door het aanbrengen van clippons, worden de stuurhelften eveneens in een race-stand geplaatst. De motor zit absoluut niet comfortabel en is niet geschikt voor het overbruggen van een lange afstand. Wat is dan het nut? Eigenlijk is dat er niet, enkel om van café naar café te rijden, een terrasje te pakken en je motor zodanig parkeren dat hij steeds bij jou in het zicht staat. Volop nostalgisch motorplezier en genieten dus.

Virus

Dit virus heeft ook mij in zijn greep gekregen en in de komende nieuwsbrieven zal iedere keer weer een stukje geplaatst worden omtrent de vorderingen die ik maak. Veel projecten sneuvelen vroegtijdig. Al meerdere keren heb ik geprobeerd iemand te volgen die deze hobby tot een goed eind heeft willen brengen, maar het is, althans in mijn kennissenkring, nog maar weinig mensen gelukt. Veelal door tijdgebrek sneuvelen veel projecten. Zelfs de hoofdredacteur van Motoplus, Eric Bulsink kondigde vol trots aan dat hij ging beginnen met een geheel nieuwe motor om deze te verbouwen tot caféracer. Ook van dit project heb ik niets meer vernomen.

Kuipdelen

Keuze van de motor

Een dergelijk ombouwproject begint met de keuze van de voor jou juiste motorfiets. Om het budget binnen de perken te houden, heb ik gekeken naar een wat goedkopere motorfiets. Na veel speurwerk op internet waarbij je de mooist omgebouwde modellen tegenkomt, leek mij de Yamaha XV900 een prachtig klusobject. Een kennis van mij had zo'n motor aangeschaft,maar ook dit project lag al weer een tijdje stil. Ook bleek deze motor nogal een storingsgevoelige startmotor te hebben. Ik wil mij richten op het uiterlijk en niet te veel met het inwendige bezig zijn dus moest er iets anders komen dan de XV900.

Caferacer

In 1996 reed ik als instructeur bij de NVVM en hadden wij sponsoring van Yamaha. Tijdens een bergtraining in de Eifel kreeg iedere instructeur een Yamaha mee. Onderling ruilden wij de motorfietsen om alle types goed te kunnen uitproberen. Dit was mijn eerste kennismaking met de Yamaha 850 TRX die een overweldigende indruk op mij maakte. Geluid, stuurgedrag en beleving waren volop aanwezig. Sinds die tijd heb ik er niet meer op gereden en een blik op Marktplaats leerde dat de prijzen gunstig waren. Ook waren er diverse mogelijkheden om het model verder te upgraden, door een modernere voorvork, grotere remschijven en een stijvere achterbrug. Deze onderdelen kon je gebruiken van de Yamaha YZF 750 R; een eveneens betaalbare motor. De zoektocht kon beginnen en dus werd het internet afgestruind. Natuurlijk ook voor de andere onderdelen zoals een bijpassend zitje en dergelijke. Mijn oog viel op een tophalf kuip een zitje en een voorspatbord die aangeboden werden. Een telefoontje en wat doorvragen leerde dat daar ook nog een tank bij hoorde. Deze combinatie had gezeten op een Laverda. De tank was van polyester gemaakt maar kon kennelijk niet tegen de huidige brandstof. Deze tank kon ik er wel bij krijgen. Welke onderdelen ik zou gaan gebruiken van deze aankoop was voor mij nog onbekend. De eerste aankoop was een Yamaha YZF 750 R, een verrassende nette motor gezien zijn leeftijd met de juiste onderdelen. Het kenteken kon ik na binnenkomst van de post gelijk weer opsturen naar de RDW, met de mededeling dat ik hem voor de onderdelen zelf ging slopen. Dit werkt tegenwoordig een stuk beter dan vroeger. Niks balhoofd eraf zagen en inleveren, enkel de kentekenplaat verknippen. De TRX moest nog gevonden worden. Verschillende biedingen heb ik gedaan. Toch wel handig dat internet.

De volgende nieuwsbrief komt er weer een nieuw artikel over 'de bouw van een caféracer'.

Wordt vervolgd.....

Nieuwsbrief 2

Circuitdag Moto Active/Drivers Best.

Op 28 maart 2014 was de circuitdag te Lelystad. Waarschijnlijk één van de mooiste circuitdagen ooit, althans zo vroeg in het jaar.

De dag was helemaal Cursist bezig met een behendigheidsproef op Circuit Lelystadvolgeboekt. Moto Active zorgde voor de foto's en maakte videobeelden. Er werd veel zorg besteed aan de voertuigbeheersing met lage snelheden. Het circuit is een echt oefencircuit, waarbij veel situaties zijn nagebootst om je voertuig beter onder de knie te krijgen. Deze training is dan ook geen racecursus, maar echt gericht op het rijden op de openbare weg. Veel aandacht kreeg het remmen, rechtuit maar ook vol in de bocht. Voor velen een eyeopener. Na een goed verzorgde lunch ging iedereen het circuit op, waarbij menig maagdelijk steppie voor het eerst de grond raakte. 's Middags tegengesteld rijden verhoogde de pret. Dit maakt de bochten dan helemaal anders.

Als team Moto Active en Drivers Best hebben we vele oogjes zien fonkelen, en zijn weer vele motorrijders voorbereid op een seizoen motorplezier.

Facebookaktie:

Bezorg een gehandicapte man een mooie dag

Zondag 30 maart 2014 was het zover. De ernstig zieke en door een herseninfarct getroffen Hooglander Reinder Vonk werd verrast met een toerrit in een zijspan motorfiets. Reinder VonkDit was een grote droom van de vroeger zo enthousiaste motorrijder. Al bijna 50 jaar op de motor won hij in 2009 een voortgezette motortraining bij Peter Dijkstra. Nooit gedacht dat er nog zoveel te leren was.Reinder Vonk onderweg in de tweespanmotor Echter na het herseninfarct raakte hij halfzijdig verlamd en verloor zijn spraakvermogen. De zoon van Reinder die ook bij Peter een training had gevolgd, vroeg hem om de herinneringen van 2009 eens met Reinder op te halen. De droom om nog één keer op een motor te zitten was niet meer mogelijk. Peter Dijkstra zocht in zijn netwerk naar iemand met een zijspanmotor en organiseerde een facebook-aktie om zoveel mogelijk motorrijders aanwezig te laten zijn, wanneer Reinder zijn droom zou ondergaan. SBS6 maakte opnames ten behoeve van het programma Hart van Nederland. Iedereen die aanwezig was voelde een brok in zijn/haar keel toen men zag hoe blij Reinder was. De motorrijders toonden hun sociale kant.

Er werd een mooie route gereden in het prachtige landschap rond Amersfoort. Het werd een dag om nooit te vergeten.

Met bijzondere dank aan Mark Biere, één van de zijspanpromotoren van Nederland en Dirk Bouwman, MROreizen.nl

De eerste nieuwsbrief van Moto Active is een eerbetoon met een boodschap.

Die boodschap is: Rij op 80 % van wat je kan, dan kom je veilig thuis. Het is één van de stelregels van Moto Active.

In memoriam

Normaal gesproken is het voor een bedrijf die zich bezig houdt met rijvaardigheidstrainingen geen reclame als je een memoriam plaatst op je site. Aangezien wij al langere tijd binnen het motorgebeuren actief zijn, kom je ook in aanraking met overlijdensgevallen. Het onverwachte overlijden van duopassagier en echtgenote van Rob Hahn, Mariska Hahn liet al eerder zien dat wij toch een hechte vriendschapsband hebben.

Vrijdag 7 maart 2014 is tijdens een circuittraining in Almeria te Spanje Harry Donders onwel geworden en overleden.

Harry was in hart en nieren een Ducatist die ik rond 1998 heb leren kennen. Hij heeft op mij een bijzondere indruk achtergelaten.

Tijdens een training in de Eifel bij de toenmalige Nederlandse Vereniging voor Verhoogde Motorrijvaardigheid (NVVM) hadden twee Brabantse dames ingeschreven. Aan het einde van de training werden beide dames in de Eifel opgehaald door hun Brabantse ega's.

Beide heren hadden het over veel bier, maar een metertje aan ruimte nodig voor hun motor en nog veel meer machogepraat. Natuurlijk beschikten ze over een hoge dosis lef en rijkunst.

De dames adviseerden hun ega's om op de terugweg met mij mee te rijden, omdat 'Peter wel lekker doorreed'. . . Nog voor dat zij hun zin hadden afgemaakt baalde ik al. Ik kon natuurlijk niets verkeerd doen met zulke jongens in mijn kielzog. Tot overmaat van ramp wilde de voorzitter van de NVVM, in verband met motorpech, ook nog eens bij mij achterop richting onze heimat. Geïrriteerd vertrok ik met een onverwachte duopassagier en met die snelle jongens achter mij aan. Laat in de remmen en vroeg weer op het gas en maar balen dat ik niet snel genoeg zou zijn. Bij de eerst volgende koffiestop gaven zij aan dat ze mij amper bij konden houden. Het was alsof er een last van mijn schouders viel.

Later bij de NVVM heb ik beide heren en de dames nog wel eens mee gehad. Het was een, ook voor mij, wilde tijd, waarbij ik niet zal ontkennen dat het kleine kwajongetje in mij naar boven kwam als ik met Harry Donders aan het knallen was. Er groeide een wederzijds ontzag.

Ook Harry's vrouw Anka zag ik uitgroeien tot een zeer bedreven motorrijdster. In 2008 toen ik begon met Moto Sportivo, waren zij ook één van mijn eerste klanten. We waren ondertussen een stukje ouder geworden en zowel Harry als ik verloren letterlijk en figuurlijk de wilde haren. Wel werd er nog steeds stevig doorgereden en na een stop vertelde Harry mij: "Peter, weet je nog hoe wij vroeger tekeer gingen? Nu rijden wij veel safer, door iets minder snel te rijden en zeker te zijn dat we weer thuiskomen." Deze woorden zullen altijd bij mij blijven hangen. Harry is niet door een ongeval om het leven gekomen, maar gestorven in het harnas.

Harry Donders; R.I.P.

Peter Dijkstra/Moto Active

Harry en Peter

Trainingsdata van 2018

image

NB = Niet meer beschikbaar

Vanaf prijzen voor de diverse trainingen:

  • Teutoburgerwaldtraining 2 dagen vanaf € 220,00

  • Eifeltraining 3 dagen vanaf € 323,00

  • Eifeltraining 4 dagen vanaf € 462,00

  • Drielandentraining 4 dagen vanaf € 445,00

  • Spaanse Pyreneeën 8 dagen vanaf € 857,00

  • Voor meer informatie over de trainingen klik HIER.

    Voor meer informatie over de prijzen klik HIER. Tevens is hier te zien de korting voor vaste klanten!

Openingsrit van 2018

image
  • Wordt nog bekend gemaakt!

Cicuitdagen:

image

Als er circuitdagen komen worden die hier bekend gemaakt.

Hieronder een klein overzicht van waar wij rijden:

Leiderschap

Klik op de button voor meer info

NIEUW:


Spaanse Pyreneeën

image

Verleng je motorseizoen in de Spaanse Pyreneeën

Met trots biedt Moto Active deze training aan in de zeer uitdagende Spaanse Pyreneeën.

Na de Vercors en de Dolomieten (die overigens gewoon op de plank blijven liggen), hebben we ons nu op de Spaanse Pyreneeën gericht. Zoals je van ons gewend bent, letten wij met deze 'verre' trainingen op een aantal zaken;
- Mooie en technisch uitdagende wegen
- Prettige temperaturen
- Prachtige omgeving
- Een superfijn motorgeoriënteerd viersterren hotel
- Een waar vakantiegevoel

Mooie en technisch uitdagende wegen

Eigen groep?

image

Indien je een groep hebt en je wilt door de week? Jullie eigen data bepalen? Dat is natuurlijk mogelijk.

Informeer hiervoor Peter Dijkstra via email: geef hierin aan met hoeveel personen en welke data jullie kunnen.


Vestigingsadres:

Moto Active
T.a.v. Peter Dijkstra
Apolloweg 289
8239 DC Lelystad

info@moto-active.nl

Telefoonnummer:
06-1805 1771

Rekeningnummer:
NL09 INGB 0006 2929 27
t.n.v. Moto Active te Lelystad

Kvk: 59385901

BTW: NL121342232B01

image

Kijk ook eens op onze facebooksite!


Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

Bekijk eerdere campagnes.


image

Copyright © 2014 - 2017 · All Rights Reserved · Moto Active

Aan de getoonde prijzen en/of informatie kunnen geen rechten worden ontleend.